Dag 7 China Aid

11 juni 2019 - Shanghai, China

Dinsdag 11 juni

De wekker stond om 8 uur zodat ik voor vertrek nog ff kon douchen en ontbijten. Vandaag gaan we weer naar de China Aid dus heb ik een net jurkje aangetrokken. Om 9 uur moesten we in de bus zitten om te vertrekken. Er werd nog even snel een namen check gedaan en daaruit bleek dat we best nog wel wat mensen misten grrr... de docenten gingen de kamers na en appte de leerlingen. Na ongeveer een half uur kregen ze eindelijk een appje dat ze zelf de stad in waren.... ( Wat dus niet mag want er staat gewoon wat op de planning waar we verplicht heen moeten)

Om 9:30 konden we dan eindelijk vertrekken. Tijdens de bus rit kregen drie mensen inclusief ik een extra ticket voor de speech van aboutaleb die om 1 uur in het Hilton plaats vond ( er waren in totaal 5 plaatsen maar niemand wilde er heen, geen idee waarom) Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we bij een heel groot gebouw waar de beurs van China Aid plaats vond.

20190611_102352

Toen we binnen kwamen na een tassen controle en een kaarten check kwamen we in een grote zaal wat leek op de huishoud beurs.

20190611_115043

20190611_102858

Na een 1.5 wat rond te hebben gelopen in de 2 zalen en wat nieuwe zorg technologie ( en een Pihachu) te hebben bekeken en gefotografeerd waren we er wel klaar mee. Niemand kon namelijk echt uitleg over dingen geven dus dan ben je er wel snel doorheen. Wel heb ik nieuwe dingen gespot die ze in Nederland ook vaker moeten gebruiken.

20190611_10382420190611_10363720190611_110613

20190611_111412

Het werd ondertussen lunch tijd en voor dat we naar het Hilton gingen lopen wilden we nog wat eten. We liepen wat door het pand en kwamen ook nog in een grote lege ruimte terecht. Er zijn zoveel grote zalen dat het net een groot vliegveld lijkt. Bij een supermarktje hebben we wat te drinken gehaald, kleine zoete broodjes en cake rolletjes. Het drinken en de broodjes waren lekker, alleen die cake rolletjes echt niet... die smaakte naar plastic :(.

20190611_121243

Om half 1 gingen we onderweg naar het Hilton met de taxi. Daar aangekomen moesten we in de zelfde zaal als gister nog tot 13:22 naar Chinese speeches luisteren. Maar daarna kwam gelukkig aboutaleb. Hij vertelde over de vergrijzing en eenzaamheid in rotterdam en welke methodes ze gebruiken om de eenzaamheid op te lossen. Daarbij vertelde hij ook ook heel fijn vanuit zijn eigen ervaringen waardoor het verhaal heel persoonlijk en fijn om te volgen werd, wat een top man is dat! Na zijn toespraak bleef hij nog binnen waardoor we geen foto met hem hebben. Maar gelukkig hebben we vrijdag middag een hele ochtend met hem waarbij wij als student verpleegkunde, presentatie aan hem moeten/mogen geven.

Na de toespraak in het Hilton hebben Naomi en ik de metro richting de yuyan garden gepakt. Onderweg van de metro naar de Chinese tuin hebben we bij de mcdonalds een bubbel tea met kokos smaak gehaald, die heerlijk was maar wel heel vullend. In de kleine straatjes bij de garden hebben we nog 2 zelfgemaakte rode geluks armbandjes gehaald die super schattig staan.

20190611_15020520190611_150355

Bij de garden aangekomen hebben we met ,jaja, studenten korting (van 40 naar 20 Chinese yuan) tickets voor de tuin gehaald. Het was daarbinnen echt super mooi maar toen we naar buiten wilden konden we de uitgang echt niet vinden (wat een doolhof was dat)😂. Hierdoor lukte het niet om optijd bij de wijk vlak bij de campus te zijn om bij de rest aan te sluiten om hot pot te gaan eten, volgende keer beter....

20190611_15224020190611_15505720190611_15412520190611_154258

We besloten dus nog even richting the Bund te gaan. Onderweg hebben we nog een soort gefrituurde pannenkoek gevuld met Chinese bosui gegeten. De eerste paar happen waren heerlijk maar uiteindelijk was toch wel heel erg vet en hebben het niet helemaal op gegeten.

20190611_162627

Na wat gelopen te hebben, liepen we op de "times square" langs een terrasje die ons erg aantrok. Daar zijn we natuurlijk even lekker gaan zitten met wat te drinken en een broodje, om onze voeten even wat rust te gunnen na ruim 10 kilometer lopen. ( De beenspieren worden hier in China goed gebruikt)

20190611_181508

Daarna zijn we naar een al eerder gespot tentje genaamd 1886 gelopen, waar een live bandje vanaf 19:30 zal spelen. Hier hebben we lekker meegezongen en een biertje gedronken.

20190611_201407

Daarna hebben we wederom een lange rit naar huis gehad. En op het station huinan nog in een foto hokje een super slechte gefotoshopte foto gemaakt.😂 na deze lange dag zijn we na wat kletsen op de gang lekker naar bed gegaan. Morgen gaan we namelijk met de hele groep naar tongji university en Chongming Island.

P.s hier wat grappige foto's van een lang westers iemand in een land gemaakt voor kleine mensen....

20190611_203917

20190611_171258

(Eindstand 18.5 km)

1. José P:
    Geweldig wat jullie allemaal mee maken. Have fun. 😘
  2. Anton Huitema:
    11 juni 2019
    Geweldige ervaring. Ga je nooit meer vergeten.
  3. Trea Bottema:
    11 juni 2019
    Geweldig...en wat kunnen jullie eten 😱😂