Dag 6 China Aid

10 juni 2019 - Shanghai, China

Maandag 10 juni

Om 6:45 ging de wekker al. Nog geen 2 minuten nadat de wekker was gegaan stond Shirley al voor de duur met een vraag. Wat de vraag was zal ik niet meer weten, maar wat ik wel weet is dat de dag al gelijk van start was. Iedereen liep van kamer naar kamer om bijvoorbeeld jam voor op brood of een Haarborstel te vragen. Zelf moesten we ergens anders ons water koken omdat 's avonds de kaart aan de sleutel voor het stroom gebroken was en we geen stroom in de kamer hadden... Na een half uurtje klaar maken en van kamer naar kamer lopen stonden we om 7:15 met 50 man klaar  om met de bus richting China aid te gaan. Tijdens de lange rit heeft gelukkig mijn muziek en wat appjes met Jurgen me geholpen om wakker te worden.  Ook zagen we vanuit de bus het grote kasteel van Disney land Shanghai dat was wel bijzonder is om te zien. Aan het einde van de rit kregen we de toegang kaart voor de China aid.

20190610_222323

De China aid bevind zich in het Hilton hotel waardoor je bij binnenkomst een soort luxe gevoel over je heen krijgt. We gaan met zijn alle de grote congres zaal in en gelukkig krijgen we een kastje met een oortje die al het Chinees voor ons vertaald. Ook krijgen we een tas vol met boekjes met extra informatie over de China aid en de sprekers

20190610_09044020190610_115430

De China aid gaat vooral over de ouderen zorg in China en in andere landen. Over hoe het nu gaat en wat de nieuwe ontwikkelen op dit gebied zijn. 'Omdat de ouderen groep steeds groter wordt en daarom wordt juist die zorg belangrijker' (Naomi,2019).

20190610_103910

Het was een lange zit en tussendoor sneaken we er even tussen uit om even naar de wc te gaan en te facetimen. Heerlijk om even een normaal schoon toilet te hebben. ( vaak hebben ze wel toilet potten maar hangt het wc papier buiten wc of moet je je eigen tissues gebruiken). Uit eindelijk kan ik het niet meer volgen vanwege de lage concentratie en ga ik maar naar de podcast echt gebeurd op Spotify luisteren.

Rond een uur of 12 is het pauze en gaan we naar de lunch zaal. Hier kijk ik heel erg naar uit want ja het blijft toch het Hilton. Naomi en ik komen wat achteraan in de rij terecht waardoor we aan een ronde tafel moeten aanschuiven met 9 Chinezen. Dat vonden ze natuurlijk helemaal geweldig en een Engels sprekende Chinees vraagt  waar we vandaan komen. Tijdens het eten ziet ze Naomi met het bestek eten en vraagt ernaar en er is aan haar verbaasde gezicht te zien dat ze het bijzonder vindt dat wij altijd met bestek eten nadat we dat aan haar hebben uitlegt. Ook wilden natuurlijk alle Chinese mensen aan de tafel een foto met ons:) ( je raakt er bijna gewend aan haha)

20190610_123327

20190610_134012

Daarna hebben we tot kwart voor 4 nog in de congres zaal gezeten en daar zat ook nog een spreker van de Rotterdamse hogeschool bij wat echt heel intressant want. En er was koffie pauze met.... koffie!!! Eindelijk weer een kop koffie hier was ik echt aan toe.

Na het congres gingen Naomi en ik samen richtig de metro om nog naar de stad te gaan. (De rest wilde graag richtig campus voor een rustig avond). Onderweg naar de metro kwamen we langs kinderen in uniform die net uit school kwamen. Naast die school zat ook een boeken winkeltje waar we besloten in de te gaan. Daar was een vrouw die goed Engels sprak die helemaal geïnteresseerd was waarom wij hier als studenten waren. Daar hebben we ook een kinder boekje gekocht om Chinees te leren schrijven.

20190610_161840

Na een stukje met de metro liepen we door een heel duur winkel centrum met onder andere chanel en calvin klein (Helaas niks gekocht haha). In de buurt zat een heel leuk tentje genaamd brew code waar Naomi een mojito heeft gedronken en ik een lekkere rode wijn.

20190610_181006

Na gezellig gekletst te hebben liepen we weer verder om vervolgens terecht te komen op de times square van Shanghai. Daar gingen we de foodmarket binnen en zijn we door een man als een soort escort geholpen met dimsums bestellen. ( langs ons liep een chinese meid die er uit zag alsof ze heel lang was. Waarop Naomi zei "kijk een lange Chinees!!" Maar toen ze achter de tafels vandaan kwam bleek ze op dr tenen te lopen😂). De dimsum die we vervolgens kregen was echt verrukkelijk!

20190610_195117

Daarna liepen we richting de metro. Maar toen Naomi vroeg of ik de skyline van Shanghai 's avonds al had gezien en toen ik nee antwoordde waren de plannen snel verranderd😅 dus onderweg naar the Bund!

20190610_192245

Daar aangekomen hadden we veel bekijks en vroeg iemand lief of ze met ons op de foto mocht. Vervolgens zagen we een groepje van 4 schattig geklede meiden vlak voor ons tegen elkaar smoezelen en naar ons wijzen. Toen we zwaaide en Naomi het kom gebaar maakte kwamen ze enthousiast naar ons toe gerend. Ze maakte allemaal foto's, filmpjes en video-belde hun familie en vrienden. Een meisje zei zelfs tegen mij dat dit haar beste dag ever was. Echt zo lief waren ze!!! Uiteindelijk vroeg ze wat ik hier deed en toen ik alles via de vertaal app uitlegde verontschuldige ze daarna zichzelf van het vragen naar mijn privé leven. Ze zijn hier echt zo verlegen als het gaat om vragen en praten (niet om foto's maken haha). Toen wij weg gingen richting de metro lieten we ze met blozende wangen en vol enthousiasme achter😂. Tijdens het lopen gingen we nog bij een grote groep staan die net een foto maakte en die foto werd vol gejuich gemaakt. Toen we nu echt onderweg naar de metro gingen waren wij zelf ook heel erg enthousiast en vol adrenaline. Onze avond kan niet meer stuk!!

20190610_20495520190610_21141020190610_213214

Na de lange metro rit liepen we naar huis en gingen we slapen. Morgen hebben we weer een nieuwe dag op China aid. Gelukkig hoeven we morgen pas om 9 uur te verzamelen👐🏻

P.s. de rozen oreo' s zijn echt geweldig en de bloesem lays chips echt verschrikkelijk.

20190610_174654Vieze chips

1. José P:
    11 juni 2019
    Wat een mooi verhaal van jullie ervaringen. Veel plezier. Groetjes van Naomi's oma, oma José.
  2. Gery Stanik -Vogel:
    11 juni 2019
    Ha Nikki, wat een leuk verslag van jullie belevenissen.Te gek!En je was op 6 juni ook nog jarig:In China nb.Nog van harte gefeliciteerd en veel geluk in dit nieuwe jaar.
    Veel liefs, Gery