Dag 8 Changming Island

12 juni 2019 - Shanghai, China

Woensdag 12 juni

Om half acht stond de wekker, het vertrek stond namelijk half negen gepland. Ik sprong nog ff snel onder de douche, Ik voel me namelijk in de  vieze kamers eigenlijk altijd vies. Maarja dat hoort erbij. Hierdoor waardeer je je eigen schone kamer weer extra. Nog even een bakje havermout en een kop koffie die ik van een paar kamers verder op heb gekregen. En dan is het om half 9 tijd om te vertrekken.

Als we vertrekken wordt het programma doorgesproken en krijgen we de opdracht om naar de bevorderende en belemmerende factoren voor de oudere in China te kijken (met nog bijbehorende opdrachten, blijft toch een studie reis 🙂).

Na een uur rijden kwamen we aan op Tongji university of design and innovation, wat midden in de stad was. Het zag er echt super modern en kunstig uit van binnen. We kregen een korte presentatie van een goed Engels sprekende vrouw die ons vertelde over het project op chongming island. Het is een milieu en privacy vriendelijk verblijf plaatst voor ouderen ook is er nog veel meer zoals als kunst en health projects. (Als je meer weel weten zal ik het gewoon even googelen daar staat alles goed en makkelijk omschreven (de afbeeldingen geven ook meer info))

20190612_10245420190612_103114

Nadat we aandachtig hadden geluisterd mochten we nog even de school bekijken. En tijdens onze route kwamen we met zijn vieren een lege krijt muur tegen waar het kind weer even in ons boven kwam.

20190612_11185520190612_124012

Daarna zijn we even naar buiten gegaan om wat lunch broodjes en fruit te halen voor de bus rit naar het eiland. Ook hebben we eindelijk Jam gevonden waar we al dagen naar opzoek waren!!!! Om kwart over 12 vertrok de de bus om 6 rondjes om het blok te rijden, want we moesten nog op twee docenten wachten 'zucht'....

Na de rondjes konden we dan eindelijk naar het eiland vertrekken. Tijdens de anderhalf uur durende rit heb ik lekker even kunnen bij slapen  👐. Wie 's nachts niet echt slaapt moet het overdag inhalen (mijn bed staat onder airco dus die is altijd vochtig, is niet aan te raden haha). Wel heb ik nog even een glimp op gevangen van de brug naar het eiland.

20190612_133244

En daarna ben ik weer ik slaap gevallen tot dat we er waren.

Toen we aankwamen bij de bestemming voelde het gelijk al stuk rustiger dan in de stad. We moesten nog even wachten naast de bus, maar gelukkig hebben de sport toestellen ons bezig gehouden.

20190612_141125

Na even gewacht te hebben gingen we op pad met de gids. Ik heb helemaal niks meegekregen van wat de gids over het eiland heeft vertelt want ik was namelijk veel te druk bezig met om me heen kijken en foto's maken. We kwamen van alles tegen kunst, rijstvelden, werkende mensen en huizen.

20190612_14254120190612_14340620190612_14371920190612_14443820190612_145017

20190612_145157

Snapchat-35694575

Na een korte break in het bed and breakfast gingen we rond kwart voor vier terug richting de campus.

Onderweg hebben we 2 verschillende soorten chips geproefd (jaja nog meer eten). Een spicy ribbel chips (niet heel pittig) en een spicy hot pot chips (wel heel pittig😰). Rond een uur of 5 waren we weer terug op de campus. En hadden we vrij. Aangekomen in het gebouw waar we slapen konden we de verpleeg jassen passen die de studenten hier dragen zodat we die evt ook kunnen aanschaffen. Echt weer een verschil, in Nederland kan je gewoon met je korte broek in de les verschijnen.😂

20190612_172418(0)

Na het passen zijn we de wijk nog even in gelopen om wat te eten bij de tent waar we de eerste avond hebben gegeten. Hier heb ik gevraagd met een vertaal app naar dikke noodles met kip en heb me voor de rest laten verassen :) uiteindelijk kreeg ik zulke lange noodles, echt oneetbaar in Nederland zal je ze kleiner snijden. Maarja hier heb je alleen maar stokjes....(waar ik ondertussen heel goed mee kan eten, YAY)  maar eerlijk is eerlijk ik heb uiteindelijk wel heeerlijk gegeten. Er was de hele tijd een irritante man die via de vertaal app tegen ons aan het praten waren daarbij lachte mij ook nog eens uit hoe ik me noodles at (laat hun maar eens met bestek eten kunnen wij lachen pff). Ook dacht de rare man dat Naomi en ik zusjes waren😂.

20190612_184317

Na het eten gingen we nog even langs de grote supermarkt om onze ogen uit te kijken naar alles wat er te koop is.

20190612_19271920190612_19300020190612_19312520190612_19313420190612_19320620190612_194508

( ze hebben ook gewoon eten hoor haha maar dat vond ik niet foto waardig 😊)

Na nog gezellig een tijd gezellig met muziek en spelletjes op de kamer te hebben gezeten is het tijd om lekker onder de wol te kruipen.

Tot morgen :)

1. Annemarieke:
    Hoi Nikki,
    Wat een leuke verhalen schrijf je! Ik lees ze met veel plezier!
    Geniet van de (studie)reis; wat een gave ervaring voor je.
    Groet, Annemarieke
  2. Anita:
    12 juni 2019
    Lieve dochter wat geniet ik toch van je moe verhalen!!! Ik wordt daar zo blij van.
    Gelukkig spreek ik je ook iedre dag zodat we geen kans krijgen om je te missen. Misschien een beetje ;)
    Wat heb je al veel gezien en wat ga je nog veel doen. Geniet nog maar even lekker en veel plezier met Naomie
    Love you xx
  3. Tamira:
    12 juni 2019
    Onwijs leuk om mee te mogen lezen! Het is zo herkenbaar en de manier waarop je schrijft is geweldig. Heel veel plezier nog!
  4. José P:
    12 juni 2019
    Wederom een leuk verhaal om met veel plezier te lezen. Geniet maar meiden. 😉