Dag 6 Bangkok -> Ayutthaya

22 oktober 2022 - Ayutthaya, Thailand

Weer een nieuwe ochtend in Bangkok. Ik had de wekker om 8:45 gezet, om zo nog even de tijd te hebben voor het ontbijt. Het hostel had een Thaise pannekoeken kraam laten komen. Als ik ergens van hou zijn het pannekoeken. Niet dat deze vergelijkbaar waren met de Nederlandse pannekoeken, want het zijn namelijk knapperige rolletjes met een worstje erin.

Na het ontbijt was het tijd om richting the Van terminal te gaan. Ik had besloten om met het ov te gaan. Maar pfoe ik was al gesloopt voordat de reis naar Ayuthaya kon beginnen. Na anderhalf uur met het ov te reizen en heel veel mensen aan te hebben gesproken die allemaal even slecht engels praten . Was het me wel gelukt om op bestemming te komen.

20221022_100929

Ik kwam een uur te vroeg aan, dit was ook mijn plan zodat ik rustig voor vertrek nog even wat te eten en te drinken kon halen. Maar daar dachten ze op het station anders over. Bij binnenkomst werd ik gelijk naar de balie gewezen en na het laten zien van mijn ticket werd ik gelijk met een lichte haast naar een busje waar ayutthaya op stond gewezen.

Na vijftien minuten en wat geprop kon de reis beginnen. Aan het begin van de rit stopte het busje om de tien meter om pakketjes op te halen. Een buschauffeur en postbezorger in één dus 🤣.

20221022_114258

Na ongeveer anderhalf uur met mijn benen in mijn nek te hebben gezetten kwam ik aan op bestemming. Ik hoefde gelukkig maar drie minuten bepakt en bezakt in de hitte te lopen. Ik kwam een uur te vraag aan bij het guesthouse, dus ik kreeg voor the time being en fiets mee. Ik merkte al gelijk ayutthaya een stuk rustiger is en ik besloot even een ijsje te halen en wat boodschappen voor op de kamer te doen. Na een klein uurtje kwam ik terug bij het guesthouse (ja ik weet het ik had het als een hotel beschreven maar dat is het blijkbaar niet haha) en kon ik inchecken.

20221022_132620

Ik kreeg een heerlijke kamer met een eigen badkamer, airco en een koelkast toegewezen! Wat een heerlijke plek is dit en daarbij zijn de eigenaren ook ontzettend aardig en behulpzaam.

20221022_14081220221022_14195120221022_141958

Na twee uurtjes op mijzelf te zijn geweest, had ik bij een hostel twee minuten verderop met Katrin uit het vorige hostel afgesproken. We hebben samen zittend naast de airco wat gekletst en zijn toen naar de night market gelopen. We hadden beide vanwege het warme weer geen energie om naar de oude tempels van Ayutthaya te gaan. Ik ben hier tot en met dinsdag dus ik heb alle tijd.

Op de markt hebben we eerst heerlijke viskoekjes gegeten die aan de pittige kant waren, maar dat hielp gek genoeg wel om wat af te koelen. Daarna hebben we wat over de markt gelopen en hebben we een maaltijd salade gehaald om die terug in het hostel op te eten.

20221022_172415

Tijdens de wandeling over de markt ging ik me eigenlijk steeds slechter voelen over hoe wij als mens met de wereld om gaan. Er is hier zoveel voedsel verspilling en dan hebben we het nog niet eens over het gebruik van plastic. Als kind zijnde was ik hier altijd al erg gevoelig voor, maar nu met alle nieuwe ontwikkelingen in de wereld heb ik het gevoel nog sterker. Wat ik dan wel weer hypocriet van mijzelf vind want ik vlieg ook naar de andere kant van de wereld om lol te hebben. Ik moet nog wel echt mijn weg vinden hoe ik mijn reis vorm ga geven dat ik niet teveel in grote steden ben waardoor ik minder geniet van alle mooie dingen die thailand te bieden heeft. Want die zijn er meer dan genoeg en dat besef ik me ook.

Na een uurtje bij de airco te hebben gezeten ben ik nog even met Jakob en Sacha die ik ontmoet heb in het vliegtuig wat wezen drinken. Dat was wel ff fijn. Even in het Nederlands praten, was precies wat ik nodig had. Hierdoor kan ik me weer meer realiseren hoe bijzonder het is dat ik deze reis kan maken.

Na een korte fietstocht kwam ik terug in mijn kamer en heb ik me klaar gemaakt om lekker te gaan slapen.

Ps: een leuk feitje spel kaarten (de kaarten waar je pesten mee speelt) zijn illegaal in thailand. In Bangkok ben ik heel wat winkels af gegaan om aan een pak kaarten te komen en uiteindelijk pakte iemand van achter de toonbank een pak kaarten en verkocht het aan me. Even later toen ik het verhaal vertelde aan iemand die deels in Thailand woont, schoot hij in de lach. Hij vertelde dat het best bijzonder is dat het aan me verkocht is en dat ik ermee moet oppassen. Het is namelijk strafbaar, omdat gokken een groot probleem is in Thailand. Dus ik denk dat ik de kaarten de komende weken maar lekker in mijn tas laat zitten. 🙈

1. Naoom:
    22 oktober 2022
    Typisch ook iets voor jou, dat met die speelkaarten 🤣🤣
    Fijn om te lezen dat je hier wat meer rust heb gevonden :))
  2. Nikki:
    Hahaha ja typisch he
  3. Cocky:
    23 oktober 2022
    Je kamer zier er gezellig uit. Mooi groen is niet lelijk 😁.
    💖veel plezier😘
  4. Nikki:
    Ja toch, lekker een opvallend kleurtje! Dankjewel ❤️
  5. Petra dumay:
    27 oktober 2022
    Leuk dat je met die mensen uit het vliegtuig een klik hebt.hoe zijn de fietsen daar beetje te doen😘
  6. Nikki:
    28 oktober 2022
    Jaaa het is echt heel goed te doen. Het is een Nederlands bedrijf dus dat helpt ook wel 😇