Dag 4 Bangkok

20 oktober 2022 - Bangkok, Thailand

De wekker stond om 6:45, veel slaap heb ik niet gehad. Ik had weer een erg onrustige nacht en was veel wakker. Ik had gehoopt dat ik de persoon zal zijn die geen last heeft van een jetlag, maar helaas. Wel stond ik erg makkelijk op want ik had erg veel zin in de dag.

Ik merk dat ik hier echt een hele andere ochtend routine heb. Inplaats van parfum gebruik ik muggenspray en inplaats van foundation smeer ik me in met zonnebrand.

Rond 7:45 kwam ik te voet aan bij Co van Kessel waar ik samen met het nederlandse stel die ik in het vliegtuig heb leren kennen een fietstour ga doen. Deze zal intotaal drie uur duren.

Ik ben op de lijst nummer 8 en krijg fiets 67 ( if you know, you know). We starten de tocht in chinatown, door de smalle straatjes waar veel te zien en te ruiken is.

20221020_082843

Na een tijdje stoppen we ergens en krijgen we een flesje water. Het bedrijf stopt elke keer ergens anders om zo de locals te supporten. Dit vind ik een erg mooi gebaar. Ik besef me hier wel echt hoe goed ik het in Nederland heb. Soms voel ik me zelfs schuldig omdat ik voor een tussenjaar ben gegaan vanwege de druk die ik soms voel in de maatschappij en het volwassen leven. De meeste mensen in Bangkok hebben niet veel en niet de vrijheid om hun leven te leiden zoals zij dat willen. Maar zijn wel altijd dankbaar en nemen de tijd om je te begroeten met een lach. Daar kunnen wij als Europeanen nog van leren.

Wat ze in Bangkok echt nog moeten leren  is het gebruik van plastic, want zelfs om je plastic beker met ijskoffie krijg je nog een plastic tasje.

20221020_083641

Na Chinatown zijn we via het water met uitzicht op de skyline, via de bloemen markt naar een tempel gefietst. Hier hebben we een tour gekregen met uitleg. Een leuk feitje de boeddha op onderstaande foto is dat dit de boeddha is  om demonen tegen te gaan. De boeddha's zijn uit elkaar te halen door hun houding en elke houding heeft zijn eigen betekenis en kracht.

20221020_08592620221020_090933

20221020_093508

Na de tempel hadden we nog even een stop met wat vers fruit, chips  en een cola. Want hier in Thailand word aangeraden om elke dag een cola te drinken en dat vind ik geen straf.

Na drie uur fietsen en rondkijken was de tour voorbij. Het is zeker een aanrader om te doen en het was heerlijk dat iemand even bepaald waar je heen gaat en erover verteld.

Na het fietsen wilde we met zijn drieën even wat gaan eten, maar niks was helaas echt open. Dus besloten we maar lekker wat bij de 7-eleven te halen en dat op de rooftop bij mijn hostel op te eten. Dit was zeer geslaagd.

Na nog even wat uirtusten en een podcast luisteren ben ik met een tour vanuit het hostel naar een tempel vertrokken.

We liepen met een groep van ongeveer tien man richting the golden mountain temple (Wat Saket). Deze tempel is zo bijzonder omdat eind 1800 in Bangkok de pest was uitgebroken en naar die tempel alle lichamen (meer dan 10.000) werden gebracht om te cremeren. Echter was de druk te hoog waardoor de lichamen hier te lang lagen en werden gevonden door de gieren (vul zelf maar in). Hier is ook een herkenningsmonument voor. Buiten dit bijzondere maar lugubere verhaal is tempel ook echt prachtig. Het ligt namelijk op een heuvel/berg en je kan over de gehele stad kijken. Naast het mooie uitzicht word er ook prachtig muziek gespeelt en daardoor kreeg ik echt een gevoel van rust over me heen.

20221020_16561020221020_17054320221020_165929

20221020_173223

Na de tempel zijn we met de gehele groep wat wezen eten op aanraden van de Thaise gids die ook in die wijk woonde. Dat was zeker te proeven want het eten was echt heerlijk!!

20221020_180321

Vervolgens zijn we terug naar het hostel gelopen. Tijdens de terug weg merkte ik dat ik thuis toch wel heel erg mis en ik het soms best lastig vind om alleen zo ver weg te zijn. Ik besluit om water en wat oreo's bij de 7-eleven te halen en douche te nemen en lekker vroeg mijn bed in te duiken. Misschien als ik wat meer  slaap kan ik weer positiever denken en daarbij denk ik als ik Bangkok uit ben dat het dan allemaal wat minder hectisch word.

1. Anita:
    Ik snap de 8 en de 67 helemaal! En je vertrok van balie 11 😉
    Was weer een leuke dag en blij dat je het zo met ons deelt.
    Nou wij missen jou ook hoor....het is maar stil in huis.
    Slaap lekker en tot morgen xxx LY❤️
  2. Nikki:
    21 oktober 2022
    ❤️❤️❤️
  5. Tamar:
    20 oktober 2022
    Logisch dat je even moet wennen, en gelijk in zo'n drukke stad. Goed dat je al zo de verschillen kan benoemen en je aanvoelt wat teveel is. Hopelijk slaap je beter vannacht!
  6. Nikki:
    21 oktober 2022
    Liefff
  7. Anita Bakker:
    8 november 2022
    Jeetje wat stoer Nikki. En ja, het gemis is lastig…heimwee is een vervelend iets. Nog heel veel plezier