Dag 10 Chiang Rai

27 oktober 2022 - Chiang Rai, Thailand

Om zes uur stond de wekker, pff wat een tijd. Maar gelukkig is het al wel om zes uur zo goed als licht. Het nadeel wel van zo dicht bij de evenaar zitten is dat het om zes uur in de avond al donker is...

Na een snelle douche en een vijftien minuut durende wandeling naar het meeting point. Werd ik met een luxe van opgepikt om in drie uur tijd naar Chiang Rai te rijden.

De tour guide vertelde aan het begin een hoop over wat we als groep gaan zien. Wel was het wat lastig te verstaan want R spreekt hij als een L uit 🙈. Na een uurtje rijden hadden we een stop bij een 7-eleven en een warm water bron die volgens het verhaal van de gids geweldig zal zijn. Maar hij had het iets groter en geweldiger omschreven dan dat het uiteindelijk was.😂

20221027_085832

De eerste echte stop was bij het Baan Dam Museum. Dit is een museum van Thawan Duchanee die als Thai gestudeerd heeft aan de rijksacedemie van beeldende kunsten in Amsterdam. Zo een 50 jaar geleden heeft hij een heel complex laten bouwen waar hij en andere kunstenaars de vrijheid hadden om creaties te maken. Ongeveer acht jaar geleden is hij overleden en is vijf jaar geleden het complex een museum geworden. In het museum zijn veel kunstwerken (ook veel replica's) en verzamelingen van hem te vinden.

Het was een erg mooi complex, maar het voelde voor mij een beetje als het Archeon maar dan zonder activiteiten.  Niet helemaal mijn ding helaas.

20221027_11313420221027_11341020221027_11425620221027_114814

De volgende stop was de Wat Rong Seur Ten of ook wel de blauwe tempel genoemd.  Een prachtige tempel met heel erg mooi houtsnijwerk wat zo een vijf jaar geleden blauw geverfd is.

20221027_124303

20221027_132142

Hier hebben we 50 minuten mogen rondlopen en je zal denken dat is heel erg lang. Maar er is zoveel te zien in de tempel dat de tijd zo voorbij gaat. Naast het bekijken van de tempel heb ik ook het typische blauwe ijsje gehaald voor maar liefst 20 Baht (55 cent). Kokos ijs met blauwe sticky rice, pinda's  en een bloem.

20221027_123645

20221027_124149

Vervolgens zijn we richting de witte tempel gereden!!! Dit was de hele reden dat ik deze tour heb geboekt 🤣. Voordat we naar binnen gingen hebben we nog wat geluncht. Ik had een Chicken Khao soi, wat volgens de tour guide een typisch gerecht uit Chiang Mai is. Ik kan je vertellen het is een top gerecht, maar wel moeilijk te eten. Daar ging me goede eerste indruk bij een groep nieuwe mensen. 😂

20221027_140826

En toen was het tijd om de tempel te bezoeken!

20221027_144043

20221027_143930

Als eerst loop je over een brug waar je in het zogenaamde water allemaal handen ziet. De bedoeling is dat dit de hel voor stelt en hoe verder je richting de tempel loopt hoe dichter je bij boeddha komt.

20221027_144321

20221027_144300

Vervolgens loop je de tempel binnen. Hier mag je eigenlijk geen foto's maken vanwege het na kunnen maken van de tempel. Maar ik kan toch niet tekenen en jullie bij deze ook niet, dus heb toch even twee foto's gemaakt. Op de muur schilderingen zie je de moderne tijd, met oorlogen, 9/11 enzovoort met tussendoor superhelden als SpiderMan en Harry Potter. Uiteindelijk vervagen die tekeningen en kom je bij goden op wolken en uiteindelijk aan de andere kant van de tempel kom je bij Boedhha. De tempel is een moderne weergave van het boeddhisme.

20221027_145306

20221027_145404

Na een tijdje naar de schilderingen te hebben gekeken, ben ik nog even over het complex gelopen. Daar heb ik een wens hart gekocht vervolgens er een wens op geschreven en die opgehangen. Dit heb ik in 2014 ook samen met mijn ouders gedaan. Beide keren betekende dit heel erg veel voor me🥰

20221027_150955

Na dit fijne bezoek zijn we met het busje terug gereden naar Chiang Mai.

Bij thuiskomst ben ik eigenlijk gelijk gaan douchen en ben ik richting bed gegaan. Morgen weer een nieuwe dag.

1. Irene:
    27 oktober 2022
    Wat heb je al veel mensen ontmoet, gedaan en gezien. Het is super leuk om een beetje mee te genieten door jouw verhalen en foto’s.
    Heel veel plezier verder!
  2. Nikki:
    Dankjewell😘
  3. Naoom:
    27 oktober 2022
    Aahhhh zo leuk om te lezen weer!!
    Super bijzonder dat je dit mag meemaken :)
  4. Nikki:
    Jaa absoluut ❤️
  5. Cocky:
    27 oktober 2022
    Wat een leuke dag heb je beleefd en mooie tempels. Die broek staat je leuk😁👍🏻👋🏻
  6. Nikki:
    28 oktober 2022
    Dankjewell ben er echt blij mee 😘
  7. Annemarieke:
    28 oktober 2022
    Mooie reis maak je, Nikki.
    Die blauwe tempel is echt heel erg blauw....
    Geniet van al het moois daar.