Dag 10 Aboutaleb/ wuxi

14 juni 2019 - Wuxi, China

De wekker stond om 7 uur zodat we om 8 uur klaar konden staan. Ik was gister relatief vroeg naar bed gegaan waardoor ik eindelijk en lange nacht heb geslapen en daar is mijn lichaam me wel dankbaar voor .😅

Om acht uur liepen we naar het gebouw waar we gister ook de stellingen hadden bedacht. Daar kregen we nog een uur de tijd om de 3 minuut durende speech voor te bereiden die 1 iemand van ons groepje (6 personen) moest geven. We hadden eigenlijk binnen 5 minuten al besproken wat er vertelt moest worden. (De speech moest gaan over wat ons het meest bij gebleven is van wat we tot nu toe in China hebben gezien. Wat we hebben besproken is: de taalbarrière, mondzorg, de hygiëne van de straten en een soort robot been waardoor iemand in een rolstoel weer kan lopen. (gespot op de China Aid)) Na het voorbereiden hebben we dus nog even de school verkent en alle gave lokalen bekeken.

20190614_08182420190614_08251620190614_08440920190614_08460320190614_084710

Na dat uurtje moest iedereen netjes klaar staan in een halve cirkel. Om aboutaleb en de delegatie te verwelkomen. Toen ze binnen kwamen waren er eerst wat praatjes van onder andere de directeur van Sipo university en aboutaleb. Het is wel grappig want je zag na 5 minuten dat alle Nederlanders wat van been aan het wisselen waren en eigenlijk niet meer stil konden staan terwijl de Chinese studenten met gemak dat half uurtje stil konden staan.

20190614_102015

Na dat praatje moest ieder groepje naar zijn of haar eigen lokaal om de speech te geven. Eerst moest de speech voor de delegatie en werden er wat vragen gesteld. Daarna kwamen aboutaleb, de directeur en aanhangsel met een stuk of 3 fotograven binnen en moesten we de zelfde speech nog een keer doen. Na de speech nam aboutaleb nog rustig even de tijd om er op te reageren en te vertellen hoe blij hij was met studenten. Ook vroeg hij aan een Nienke die op een stoel zat vanwege haar rug of het wel goed met haar ging, echt wat een lieve man is het, ik ben fan!

Na alle speeches van de 6 groepjes (en vier koekjes verder). Was het tijd om te in die zelfde halve cirkel te bedanken en werden de cadeautjes uitgedeeld. Ook was er nog even tijd voor een groeps foto (die ik helaas nog niet Heb, want kan geen foto's ontvangen...). Net voor dat Aboutaleb eigenlijk weg wilde gaan vroeg ik nog even snel voor een foto :)

20190614_103122

Na dit onderdeel van de ochtend zal het eigenlijk tijd zijn om de stellingen voor te leggen en te gaan discussiëren. Maar omdat het eerste onderdeel was uitgelopen is dit geschrapt uit het programma.

Na een korte wandeling over de campus konden we ons nog even omkleden om daarna met de bus naar een verzorgings tehuis/ziekenhuis in wuxi. We vertrokken om kwart over elf. Ik dacht ik doe tijdens de busreis even snel met een muziekje me ogen dicht, ongeveer 1.5 later werd ik weer wakker 😅. Na een busrit van totaal 2.5 uur kwamen we aan bij een verzorgings tehuis waar we werden verwelkomt door een Nederlandse man. Er werden buiten met wéér een stuk of 3 grote camera's foto's gemaakt (word je toch helemaal gek van 😂, maar geeft je ook wel weer een gevoel dat je speciaal en welkom bent).

Toen we naar binnen liepen mochten we gelijk naar de eetzaal om heeerlijk te eten en te drinken, had echt behoorlijk trek en ik was niet de enige, iedereen dacht namelijk dat we maar even in de bus moesten zitten dus niemand had echt eten meegenomen. Tijdens de lunch vertelde de Nederlandse man in het Nederlands (YEAH) over hoe het systeem in dit verzorging tehuis werkte en hoe hij hier terecht is gekomen.

20190614_14295920190614_143406

Nadat we allemaal vol gegeten waren was er in de grote zaal door de bewoners nog een zang stuk ingestudeerd. Dat eerste nummer was echt zoo ontzettend mooi kreeg er helemaal tranen van in me ogen, zo super bijzonder dat ik dit soort dingen in zo een mooi land mee mag maken.

20190614_15055620190614_152640

Na het zingen werden we in groepen gedeeld en werd er wéér een groeps foto gemaakt en werden we ingedeeld om vervolgens rondgeleid te worden door het verzorgings tehuis en het ziekenhuis. Na de rondleiding van ongeveer een uur kregen we nog een ijsje en gingen we rond 5 uur weer richting de campus.

20190614_15425720190614_15434020190614_155818

20190614_155858

Na 2.5 uur terug rijden kwamen we rond half 8 aan op de campus. Nog even snel naar de supermarkt om wat avond eten te halen en spullen voor een gezellige vrijdag avond, want ja wij hebben ook het weekend vrij!!

Het laatste stukje van de vrijdag avond hoeft niet geblogd worden vul zelf maar in.... 😉

20190614_222415

P.s Kan het nog lager????

20190614_162445

1. Anita:
    14 juni 2019
    Toch heb ik nu ook wel weer met een lach op mijn gezicht dit gelezen hoor Nikki. Van iedere saaie dag weet jij weer wat leuks te maken. En ook op de foto met Aboutaleb! Xxx