Dag 14 ziekenhuis

18 juni 2019 - Pudong, China

Dinsdag 18 juni

De wekker stond om 7:15, ik werd gelijk wakker met slecht nieuws en had dus een ontzettend ochtend humeur. Ik had voor mijn skills filmpje door wat schoonheids foutjes een onvoldoende dus die moet ik helaas herkansen. Gelukkig is dat al een paar dagen nadat ik terug kom... dus heb ik geen tijd voor een jetlag:). Wat wel weer positief is dat ik voor het grote verslag die erbij zit wel een voldoende heb en dat, dat gewoon goed is afgesloten.

Rond een uur of 8 gingen  we met de bus richting 6th people Shanghai hospital. Na anderhalf uur kwamen we daar aan. Na een korte introductie werden we in groepjes verdeeld.

20190618_100431

En liepen we maar een ander gebouw om eerst naar een stoma afdeling te gaan. Het was daar echt zooo druk binnen en er lagen allemaal mensen op bedjes in de hal en het stonk er naar ontlasting. Echt wat een wereld van verschil! Daar hebben we ook gezien hoe een man pinnen in zijn arm had en klaar zat om ze te laten verwijderen terwijl naar mijn idee alles niet steriel was.

20190618_104512

Hierna liepen we naar een ander gebouw (in de regen..) om op de infectie  afdeling te kijken. Hier lagen mensen echt op super kleine kamers en rook het heel sterk naar... rijst (heel verassend weer 😂)

20190618_11121320190618_111228

Ook kwamen we in een ruimte waar achter glas stuk of tien mensen lagen die in quarantaine zaten. Ook zij lagen erg dicht op elkaar. Het was wel bijzonder om te zien en te horen hoe trots ze waren op hun  ziekenhuis terwijl ik op dit moment alleen maar dacht dat ik ontzettend blij ben met de zorg in Nederland. Ook vertelde de verpleegkundige dat alleen doctoren daar medicatie mochten uitdelen terwijl wij in Nederland dat als verpleegkundige dat wel mogen. Ook zijn we toen we van gebouw naar gebouw liepen nog een kar met daarop een lijk (wel onder een deken gelukkig) gepasseerd. Dit was ook wel gek om te zien, omdat je dat gewoon buiten tegen komt.

20190618_11162720190618_111602

Na het bezoek waren we rond een uur of twaalf klaar en liepen we met een klein groepje naar de metro. En moesten we ongeveer 2.5 uur reizen om naar de campus te gaan. We konden nog de stad in als we dat wilden maar het regende zo hard, dat we er voor ons gevoel niet veel beter van zouden worden om dingen in de regen te gaan ondernemen die we toch al hebben gezien.

Tijdens de reis naar de campus hebben we nog wat bapao broodjes gehaald. Rond een uur of drie kwamen we kletsnat terug op de campus.

Eigenlijk hebben we in de middag niks gedaan behalve chips eten en praten.

Rond een uur of 6 zijn Naomi, Lotte en ik net buiten de campus bij een tentje wat gaan eten. Omdat het volgens Facebook sushi dag was besloten we maar sushi te gaan eten (Wat een straf). Met een gevulde maag en per persoon €3,80 lichter liepen we weer de deur uit.

20190618_183313

20190618_183835

(Ik hoef volgensmij niet te zeggen of het wel of niet lekker was😅)

Daarna zijn we terug naar de kamer gelopen wederom weer helemaal nat geregend... Dus ben ik snel even onder de douche gesprongen en hoop ik dat mijn schoenen morgen droog zijn. Na nog even met mijn moeder gebeld te hebben en op de kamer van Naomi gezeten te hebben ben ik lekker naar bed gegaan. Morgen gaan we namelijk de hele dag naar water town waar ik heel veel zin in heb:)