Dag 47 Khao sok national park

4 december 2022 - Cheow Lan Lake, Thailand

Vanochtend hadden we een natuurlijke wekker, namelijk onweer. Het regende keihard en de kamer werd verlicht door het onweer. Dit speelde zich af rond een uurtje of kwart over vijf, een half uur voordat de wekker af zou gaan. Helaas door dit weer hebben we niet echt de zonsopgang kunnen zien, dus hebben we tot kwart over zes verder geslapen. Ik voelde me namelijk ook wat grieperig dus het opstaan ging ook niet van harte.

Nadat we waren opgestaan en snel een kop koffie hadden ingeschonken, gingen we om 6:40 weer de boot op voor de morning safari. Tijdens deze morning safari hebben we onderandere gibbons, langurs (aap soort) en tucans gezien. Dit was echt heerlijk wakker worden.

Screenshot_20221204-083534_Samsung Internet

Na een uurtje waren we terug en stond er een ontbijtbuffet klaar. Er werd aangegeven dat we goed moesten ontbijten, vanwege de hike die we gingen maken. Voordat we vertrokken checkte we nog even uit en kregen we rubberen schoenen met noppen (tegen het uitglijden). Rond een uurtje of negen stapte we op de boot om richting het start punt van de hike te varen. Na een half uur varen kwamen we dan ook uit bij een smalle rivier, waar we tijdens het uitstappen gelijk op een modderig pad terecht kwamen. Na honderd meter lopen moesten we gelijk al door het water lopen. Hier maakte ze me echt niet blij mee, ik haat het om door koud water te lopen. Wel was ik erg blij dat ik niet mijn eigen schoenen aan had.

20221203_09125620221203_093625

Na ongeveer tien minuten lopen, liepen we de jungle in. Hier liepen we over smalle paden en waande we ons door de modder en de rivieren. Tussendoor zagen we wat poot afdrukken en omgebeukte bomen achter gelaten door de olifant. Naast olifanten sporen hebben we ook spinnen en andere insecten gezien. Na ongeveer een uurtje lopen kwamen we bij de grot aan.

20221203_09430320221203_09463520221203_10074620221203_110859

Hier kregen we hoofdlampjes en moesten we onze spullen in water dichte tassen stoppen, omdat we door het water zouden gaan lopen. De grot was echt prachtig er waren overal kristallen, maar ook aardig wat spinnen (je weet het hier maar nooit met die spinnen) en een hele grote pad. We liepen ongeveer 300 meter de grot in en het koude water kwam dan ook tot aan je borst. Toen de gids vroeg of iedereen zijn lampje uit wilde doen werd het ook echt pikkedonker, echt bizar.

Nadat we terug uit de grot waren zijn we dezelfde weg terug gelopen. Joachim zag dat er een spin langs me voet liep dat leek op een zwarte weduwe, ik kan je zeggen dat is niet erg comfortabel haha. Na weer een uurtje terug te zijn gelopen en bloedzuiger vrij de jungle uit te zijn gekomen zijn we terug gevaren naar de lake houses. Het was een koude en regenachtige terugvaard.

Eenmaal terug konden we nog even "genieten" van een koude douche en stond er weer een buffet voor ons klaar. Tijdens het buffet kwam de volgende groep aan (net een fabriek...) waar ook de Nederlanders tussen zaten waar we twee dagen geleden mee hadden gegeten. Hier hebben we nog even mee gesproken en zijn toen rond half twee de boot op gegaan terug naar de pier.

Na anderhalf uur werden we met een van terug naar het centrum van Khao Sok gereden. Wij waren de enige van de groep die terug moesten naar Khao Sok dus we hadden lekker een busje voor ons zelf. We hebben heerlijk kunnen genieten van de ruimte en de anderhalf uur durende rit was zo voorbij.

Terug in het dorp hebben we ingecheckt bij het Chillax hostel waar we een twee persoons kamer hebben met een gedeelde badkamer. Hier hebben we even uitgerust, omdat wij beide helemaal gesloopt waren van de jungle tour. Na ruim een uur op de kamer te hebben gezeten, werd ik helemaal niet lekker. De mogelijke verklaring hiervoor was dat er schimmel in de airco zit en er geen ramen in de kamer zijn. We besloten de airco niet meer aan te doen en lekker naar buiten te gaan.

We besloten even wat eten te gaan halen voor morgen, omdat we morgen een lange reis hebben naar Koh Tao. Tijdens onze zoektocht kwamen we een ander Nederlands stel tegen waar het goed mee klikte. Ondertussen voelde ik me alweer helemaal goed en besloten we dus met zijn vieren wat te drinken. Het stel moest rond een uurtje of zeven bij een BBQ zijn dus besloten wij ook wat te gaan eten. We hadden geen zin in thais eten dus we besloten, bij een tentje waar de hamburgers goedkoop waren een hamburger met friet te gaan eten. Dit smaakte ons heel erg goed.

Na het eten hebben we nog een brood en een pot pindakaas voor de volgende dag gehaald om de lange reis een beetje te kunnen overleven. Hopelijk stoppen we nog bij een 7-7-eleven zodat we ons karige ontbijt en lunch een beetje kunnen aanvullen. Vervolgens zijn we in het hostel nog gaan poolen en gaan chillen op de bank in de gezamenlijke ruimte om ons vervolgens klaar te maken voor bed.

Helaas zal de reis niet compleet zijn als ik me niet een keer zal verwonden, dus heb ik dat anderhalve week voordat ik terug naar Nederland vlieg nog maar even gedaan. Vlak voordat ik bed wilde stappen gleed ik half uit over een plastic zakje. Omdat ik me tegen hield wreef ik met het topje van mijn grote teen over de stroeve vloer, waardoor dat topje open ligt. Niets ernstigs maar wel heel erg typisch 🤣🙈. Gelukkig ben ik op alles voorbereid dus zit mijn teen nu netjes ingepakt.

Na het incident zijn we lekker gaan slapen.

1. Anita:
    4 december 2022
    Heeftnog lang geduurd dat je wat hebt 🤣🤣
    Wat weer een mooie tocht zeg. Jammer van de regen tussendoor.
    Hopelijk nog een droge zonnige afsluiting op het eiland.
    Einde komt voor jullie helaas in zicht......maar ik tel de dagen 😘😘
  2. Familie Feitsma (opa en oma):
    4 december 2022
    Beterschap met je teen en blijf genieten van al dat moois wat jullie geboden wordt.
  3. Nikki:
    5 december 2022
    Dankjewel!! Mijn teen is ondertussen al dicht dus dat is helemaal fijn:) leuk dat je mee leest en kijk er naar uit om de verhalen persoonlijk te vertellen❤️
  4. Nikki:
    5 december 2022
    Knuffel aan jou en aan oma 😘